Sunday, January 27, 2019

LEGAKAN BATUK SELSEMA ANAK DENGAN MINYAK BAWANG PUTIH

PETUA LEGAKAN BATUK SELSEMA ANAK DENGAN MINYAK BAWANG PUTIH

Sekadar nak berkongsi kepada yang belum tahu. Alhamdulillah ramai para ibu dah mencuba. Minyak ni boleh digunakan seawal bayi 1 bulan keatas tau. Ia boleh membantu melegakan selsema dan batuk pada bayi dari usia sebulan sampailah 4 tahun. Yang belum cuba, jom pakat buat di rumah!
BAHAN- BAHAN
1- 2 ulas bawang putih
2- Bedtime baby oil. Nak guna apa apa minyak pon boleh tau. Nak pakai apa apa minyak pon boleh, minyak zaitun ke, kepala ke, bijan atau sebagainya
Cara- cara
1. BUANG KULIT
Pertama sekali, ambil 1-2 ulas bawang putih. Buang kulitnya.
2- BAKAR
Kemudian, bakar di atas dapur gas
3-TUMBUK/ KETUK
Tumbukan/ ketuk bawang putih tadi
4-ADUNKAN DENGAN MINYAK
Lenyekkan bawang putih yang dah dibakar tadi dan letak kan sedikit minyak. Macam kekcha, kekcha guna bedtime baby oil je.
5- SIAP UNTUK DISAPU
kalau baby kita selsema macam anak kekcha ni kan. Sapukan pada batang hidung, dada dan tapak kaki. Sapukan perlahan lahan tau.
Ulang setiap setengah jam atau pun sejam. Insya allah baby boleh tidur dengan nyenyak. Selsema akan berkurang tanpa sebarang ubat dari klinik atau hospital.
Ps:/ kalau yang baru nak buat tu kan, cuba dengan kuantiti yang sedikit. Bukan ape takut baby kita tak serasi dan sebagainya.
Semoga perkongsian ni dapat memberi manfaat kepada ibu diluar sana. Dan ramai yang dah cuba dan terbukti keberkesanannya. Setiap ibu bapa inginkan yang terbaik untuk anak anak. Tak salah jumpa doktor, kalau kita boleh cuba cara tradisional ape salahnya kita cuba.

No comments:

Post a Comment